"Don´t push your child on the wrong path!"
Vi må lære eleven å si nei. Nei, til raskeste betalte jobb. For å skape et bærekraftig liv må eleven se gevinsten av å investere i egen utdanning og ambisjon, og ikke ta jobber som ufaglært.
Gjennom The Promise Foundation lar vi eleven få lov til å drømme høyt. Deres drøm kan være noe annet enn det familien trodde. Og når familien støtter opp om elevens egne ambisjoner, da lykkes vi!
Dr. Gideon Arulmani
The Promise Foundation, India
"Norsk skole har et sterkt individuelt fokus på karrierevalg. Du lykkes alene, og du mislykkes alene. Dr. Gideon viser oss hvor viktig det er å bygge laget rundt eleven - tidlig.

Foreldre og familie er viktige støttespillere for at elevens drøm skal bli en realitet.

- Og tar vi oss nok tid til å skape refleksjon rundt elevens egne valg i faget utdanningsvalg?"
Kjell Helge Kleppestø
Prosjektutvikler, Master educational psychology
"For å styrke elevens selvinnsikt og karrierekompetanse, legger vi vekt på å utvikle et ordforråd knyttet til egen kompetanse og ambisjoner. Dette gir en dypere forståelse enn det en tradisjonell interessetest kan avdekke.
Vårt fokus er å investere tid og ressurser i refleksjon rundt egen karrierevei, og satse mer på den langsiktige virkningen av karrierelæring.


Det handler om langt mer enn å finne riktig program i videregående – det handler om å bygge en solid forståelse for fremtidige valg og muligheter"


Reinhardt Jåstad Røyset
Lærere Holen skole, Bergen

Hva kan vi få til i faget utdanningsvalg i Norge?

Hva kan vi lære av Dr. Gideon og The Promise Foundation? 

Dr. Gideon og teamet hans møter elevene 3 til 4 dager per år. På denne relativt korte tiden får de satt i gang refleksjoner som skaper livsendrende karrierevalg for elevene. 

I norsk skole har vi 110 timer med faget utdanningsvalg. Tenk hva vi kan utrette på denne tiden! 

Vil du vite mer om The Promise Foundation og arbeidet som skjer der? Ta kontakt med Kjell Helge Kleppestø, e-post: kjellhkleppesto@gmail.com

Se sendingen fra Dag 4: Bli med på reise!